صنایع روشنایی

صنایع روشنایی

تمایل عمومی و روند رو به رشد بهره گیری از امکانات رفاهی در جهت فراهم نمودن آسایش زندگی، از دیر باز تلاش ها، خلاقیت ها و فعالیت های مستمر صاحبان حرف و صنایع را به خدمت خویش در آورده که تعدد و تنوع چشمگیر مصنوعات مورد استفاده در زندگی روزمره طبقات مختلف اجتماعی، ضمن تصریح نیاز همیشگی جامعه به این محصولات حاکی از ضرورت انجام پیش بینی های اصولی در پاسخگویی تداومی به این نیاز ها می باشد.
gas-discharge-lamps
در مجموعه مقتضیات متداول مذکور وسایل تولید روشنایی به مفهوم کلی در زمره مایحتاج اساسی و تقریبا اجتناب نا پذیر به شمار آمده که به واسطه رشد نا موزون جمعیت، روند متوازن رفع تقاضا را سپری ننموده و کماکان از قابلیت عرضه و جذب بازار بسیار مناسبی برخوردار می باشد.
تولید سنتی و یکسان چراغ و از طرفی تقسیم بازار به صورت سنتی در بین تولید کنندگان موجود بازار صنایع روشنایی را دچار یکنوع یک نواختی نموده بود و شرکتهای مرتبط با این صنعت به نوعی به این وضع عادت نموده بودند.

لامپ التهابی


یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در زندگی و همچنین ساخت انواع پروژه ها، لامپ ها می باشند. رایج ترین نوع لامپ در ایران لامپ التهابی می باشد.
در این لامپ ها نور در اثر داغ شدن بسیار زیاد یک رشته فلزی بسیار نازک تولید می شود. این رشته تا دمای بسیار زیادی (حدود 2200 درجه سانتی گراد) گرم می شود و این دما باعث گداخته شدن فلز و تابش نور از آن می شود. این رشته فیلامان نام دارد و التهاب فیلامان نیز در حقیقت دلیل مقاومت آن در برابر عبور جریان الکتریکی می باشد. فیلامان ها تقریباً در همه جای دنیا از جنس تنگستن ساخته می شوند، زیرا هیچ فلز دیگری نمی تواند به این خوبی جریان الکتریسیته را به نور تبدیل نماید و قیمت و طول عمر مناسب داشته باشد.
تنگستن چهار ویژگی مهم دارد:
1- دمای ذوب بالایی دارد.
2- به میزان کم تبخیر می شود.
3- مقاومت بالایی دارد و قابلیت مفتول شدن را دارد.
4- میزان تششع مناسبی دارد.
حباب موجود در اطراف فیلامان دو وظیفه اصلی دارد.
gas-discharge-lamps
اول اینکه نمی گذارد هوا یا اکسیژن به فیلامان برسد. با رسیدن اکسیژن به فیلامان، فیلامان که از جنس تنگستن می باشد در چند ثانیه می سوزد و از بین می رود.
دومین وظیفه حباب ایجاد یک محیط پایدار برای فیلامان می باشد تا روند تبخیر تنگستن را کند نماید. داخل حباب لامپ های التهابی معمولاً از یک گاز بی اثر مانند آرگون یا نیتروژن پر می شود.
به طور کلی لامپ های التهابی قیمت اولیه پایینی دارند و نسبتاً ارزان می باشند ولی هزینه عملکردی آن ها به دلیل مصرف زیاد برق، بالا می باشد. با توجه به مطلب فوق لامپ های التهابی تنها در مواردی که هزینه اولیه و قیمت لامپ مهم باشد و ساعات روشن بودن لامپ بسیار کم باشد به صرفه می باشد و نباید برای تولید روشنایی منازل به صورت دائمی استفاده گردد.
لامپ های التهابی در اشکال، سایز ها و توان های متنوعی موجود می باشند و برای کاربردهای مختلفی به کار می روند.

لامپ های تخلیه گازی 


بدلیل استفاده از روش های نوین تخلیه گازی ، عموماً به این لامپ ها ، لامپ تخلیه الکتریکی گفته می شود. لامپ تخلیه الکتریکی شامل شیشه یا سیلیکایی است که با دو الکترود فلزی که با گاز از هم جدا شده اند پوشش داده شده است. گازهایی شامل نئون ، آرگون ، زنون، سدیم ، متال هالاید و جیوه اساس کار این لامپ ها هستند.
لامپ های تخلیه برایتولید مقدار زیادی نور توسط یک منبع نوری فشرده و دارای عمر زیاد طراحی شده اند. از آنها اغلب برای روشنایی خیابان ها و پارک ها و فضاهای بسته بزرگ مانند ورزشگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود. اکثر این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی بهینه بوده و حجم نوری بین ۵۰ الی ۱۰۰ لومن بر وات، نور تولید می کنند. در این لامپ ها همانند لامپ های فلورسنت ، یک بالاست میزان توان ورودی را تنظیم می کند. اغلب از بالاست های مغناطیسی برای این لامپ ها استفاده می شود ، با این وجود استفاده از بالاست های الکترونیکی در حال افزایش است.
این لامپ ها برخلاف بقیه لامپ ها از جمله لامپ های رشته ای و یا لامپ های کم مصرف ، دارای فیلامنت یا کاتد برای روشن کردن نیستند. گاز داخل این لامپ ها توسط میدان مغناطیسی ای که از بیرون به این لامپ ها اعمال می شود ، یونیزه شده و تولید نور می کند.
لامپ های تخلیه گازی شامل متال هالاید ، سدیم و بخار جیوه می باشد.

لامپ اِل ای دی (LED) چیست؟


حتما بارها از خودتون پرسیدین که داستان این لامپهای LED چیه، چه فرقی با لامپهای رشته‌ای دارن و مخلص کلام اینکه چه نوع مزیتی دارن و آیا اصلا به صرفه هست یا نه؟ در این مقاله کوتاه می‌خواهیم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.
لامپ اِل ای دی (LED) چیست؟
لامپ اِل ای دی یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند.
gas-discharge-lamps

جنس نور و طول موج

نور ال ای دی LED مشخصا درخشان نیست اما در اکثر ال ای دی‌ها نور مونوکوروماتیک (نور تکرنگ) است، که یک طول موج دارد. گستره‌ی خروجی نور ال ای دی از رنگ قرمز (طول موج 700 نانو متر دارد) تا آبی- بنفش (طول موج تقریبا 400 نانو متر) است. برخی از ال ای دی‌ها انرژی مادون قرمز (IR) دارند (طول موج830 نانو متر یا بلندتر)، به چنین دستگاهی دیود پرتویی مادون قرمز می‌گویند.

عنصر تشکیل دهنده‌ی لامپ LED

لامپ ال‌ای‌دی (LED) یا آی‌آر‌ای‌دی (IRED) شامل دو عنصر از جنس فرآوری شده هستند که p-type نیمه‌رسانا و N-type نیمه‌رسانا نامیده می‌شوند. این دو عنصر در تماس مستقیم با هم هستند، و با همدیگر یک ناحیه‌ی کوچکی را بنام  P-N junctionمی‌سازند. از این لحاظ لامپ ال‌ای‌دی یا آرآی‌ای‌دی بیشترین شباهت را به بیشتر دیودهای دیگر دارند، اما تفاوت‌های مهمی نیز با هم دارند. لامپ ال‌ای‌دی یا آر‌آی‌ای‌دی یک بسته‌ی شفاف دارد که به انرژی مرئی یا مادون قرمز اجازه می‌دهد که از آن عبور کند. همچنین، لامپ ال‌ای‌دی یا آی‌آر‌ای‌دی Pn- junction وسیعی دارد که شکل آن بسته به کاربری آن فرق می‌کند.

اصلا چرا لامپ ال ای دی؟

1.نیاز کم به انرژی: بیشتر انواع ال‌ای‌دی (LED) حتی با باتری‌ نیز کار می‌کنند.
2.کارآمدی بالا: بیشتر برق فراهم شده برای یک لامپ ال‌ای‌دی (LED) یا آی‌آر‌ای‌دی (IRED) به شکل مطلوبی تبدیل به نور شده و کمترین حرارت را تولید می‌کند.
gas-discharge-lamps
3.عمر طولانی‌تر: یک لامپ ال‌ای‌دی (LED) یا آی‌آر‌ای‌دی (IRED) در صورت نصب مناسب و صحیح،‌ می‌تواند چند دهه کار کند.
4.سازگاری با محیط زیست: میزان جیوه‌ی پایین بدون ماوراء بنفش.
5.صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌های آن

در دنیای امروزی لامپ LED چه کاربردهایی دارد؟


کاربردهای معمول این لامپ‌ها شامل موارد زیر است:
  •        نور نشانگر: این نورها شامل نشانگر خاموش و روشن یا حروف الفبایی و اعداد است.
  •         نور پشت پنل ال سی دی (LCD) : که بطور خاص ال ای دی های سفید در نمایشگرهای تخت استفاده می‌شود.
  •       انتقال داده به صورت فایبر اپتیک (مخابرات فیبر نوری): سهولت در ماژولاسیون پهنای باند ارتباطی گسترده‌ای را با کمترین سر و                صدا را فراهم کرده که منجر به سرعت و دقت بالا می‌گردد.
  •      کنترل از راه دور: بیشتر کنترل از راههای دور خانگی از لامپ‌های مادون قرمز جهت انتقال داده به واحد اصلی استفاده می‌کنند.

لومن : یک شاخص بسیار مهم در لامپ‌های LED
هنگام خرید لامپ ال ای دی، لومن‌ها را با هم مقایسه کنید تا از شدت درخشندگی لامپها اطمینان حال کنید.

مقدار لومن مهم است نه وات
ما معمولا خریدها را بر اساس مقداری که دریافت می‌کنیم انجام می‌دهیم، مثلا شیر را به لیتر می‌خریم.  نور هم از این قائله مستثنی نیست اما مدتها، لامپ را بر اساس مقدار انرژی (وات) که لامپ مصرف می‌کند خریداری می‌کردیم بدون در نظر گرفتن اینکه چه مقدار نور و درخشندگی دارند.
gas-discharge-lamps

لومن  (شارژ نوری یا میزان روشنایی)چیست؟

لومن‌ها مقدار نوری که از یک حباب لامپ ساطع می‌شود را اندازه گیری می‌کند. لومن بیشتر یعنی لامپ نورانی تر و لومن کمتر یعنی لامپ کم نور تر است.
نسبت لومن به لامپ مثل نسبت کیلوگرم به موز و یا لیتر به شیر است.

لومن‌ها چه اهمیتی دارند؟

لومن‌ها به شما این اجازه را می‌دهد تا مقدار نور لازم را خریداری کنید. بنابراین هنگام خرید لامپ‌های ال ای دی بجای توان مصرفی (وات) مقدار لومن موجود در آن را در نظر بگیرید. درخشندگی، یا میزان لومن لامپ‌های موجود در خانه ها متنوع است.
هنگام خرید لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) مهمترین نکته و چالشی که برایمان پیش می‌آید این است که درخشندگی آن چقدر باشد و به زبان ساده تر چگونه می‌توان لامپهای رشته‌ای را با معادل ال‌ای‌دی آن جایگزین کرد.
1.        برای جایگزین کردن یک لامپ رشته‌ای 150 واتی بدنبال یک لامپ ال ای دی باشید که تقریبا 2600 لومن به شما نور بدهد که توانی برابر با 25 -28 وات دارد. چنانچه بخواهید لامپی کم نور تر بخرید بدنبال لومن کمتری باشید. اگر لامپی نورانی تر می‌خواهید لومن بیشتر را انتخاب کنید.
2.        یک لامپ رشته‌ای 100 واتی که تقریبا 1600 لومن به شما می‌دهد را با یک لامپ ال ای دی 16 -20 واتی جایگزین کنید.
3.        یک لامپ رشته‌ای 75 واتی که تقریبا 1100 لومن نور به شما می‌دهد را با یک لامپ ال ای دی 9 -13 واتی جایگزین کنید.
4.        یک لامپ رشته‌ای 60 واتی که تقریبا 800 لومن نور به شما می‌دهد را با یک لامپ ال ای دی 8 - 12 واتی جایگزین کنید.
5.        یک لامپ رشته‌ای 40 واتی که تقریبا 450 لومن نور به شما میدهد را با یک لامپ ال ای دی 6- 9 واتی جایگزین کنید.
6.        یک لامپ رشته‌ای 25 واتی که تقریبا 180 لومن به شما میدهد را با یک لامپ ال ای دی 3 واتی جایگزین کنید.

لامپ های مغناطیسی LVD (لامپ های القایی یا سانفار)

LVD مخفف Light Very Different می باشد.
لامپ های القایی مغناطیسی اساساً یک نوع از لامپ های فلورسنت با (یک یا دو) آهنربای الکتریکی که در اطراف بخشی از لوله پیچیده شده (لامپ القایی خارجی) می باشد. نور، حاصل یک فرآیند تبدیل درون لوله است که در آن نور UV یا ماورای بنفش در داخل لامپ تولید می شود و توسط پوشش فسفری دیواره داخلی لوله به نور مرئی تبدیل می شود. با تنظیم نوع و ترکیب فسفر در پوشش، می توان رنگ های مختلفی تولید کرد. مانند : سفید گرم، سفید سرد و غیره.
این لامپ ها برخلاف بقیه لامپ ها از جمله لامپ های رشته ای و یا لامپ های کم مصرف، دارای فیلامنت یا کاتد برای روشن کردن نیستند. گاز داخل این لامپ ها توسط میدان مغناطیسی ای که از بیرون به این لامپ ها اعمال می شود، یونیزه شده و تولید نور می کند.
تولید میدان مغناطیسی توسط یک بالاست صورت می گیرد. این لامپ ها به علت نداشتن کاتد، دارای طول عمر بسیار زیاد هستند و برای مکان های خطرناکی که تغییر دادن لامپ ها، سخت و گران است مورد استفاده قرار می گیرند. اشکال عمده این لامپ ها در تولید نویز مغناطیسی توسط بالاست این لامپ ها که جهت روشن نگه داشتن آنها به کار می رود، می باشد.

لامپ های LVD


دونوع اصلی از لامپ های القایی وجود دارند
  • لامپ های القایی خارجی و لامپ های القایی داخلی
  • لامپ های القایی خارجی
در لامپ های القایی خارجی، انرژی فرکانس بالا، از بالاست الکترونیکی، از طریق سیم می فرستد که در اطراف سیم پیچ در بیرون لوله شیشه ای پیچیده شده که یک آهنربای قوی به وجود می آورد.
gas-discharge-lamps
سیم پیچ القایی از طریق تحریک فسفر روی شیشه و اتم های جیوه در داخل آن یک میدان مغناطیسی بسیار قوی تولید می کند. اتم های جیوه به شکل جامد (آمالگام) وجود دارند و با برانگیخته شدن، نور ماورای بنفش یا UV تولید می کنند.
سیستم لامپ القایی می تواند به عنوان یک نوع ترانسفورماتور در نظر گرفته شود که سلف خارج لوله ی شیشه ای همان سیم پیچ اولیه است.
ساختار یک لامپ القائی خارجی را در شکل زیر می بینید


لامپ القائی خارجی

در یک لامپ القاگر داخلی، یک حباب نور به شکل پاکت شیشه ای، که شکل لوله آزمایش را دارد دوباره وارد حفره مرکزی می شود، از سمت داخل با فسفر پوشش داده می شود، ایجاد خلاء می کند سپس با یک گاز بی اثر و یک گلوله آمالگام جیوه پر می شود.
سیم پیچ القایی در اطراف یک میله فریت که در مرکز گلوله تست وارد شده شبیه حفره قرار می گیرد.
القاگر به وسیله انرژی فرکانس بالای تولید شده توسط یک بالاست الکترونیکی خارجی به علت یک میدان مغناطیسی که در شیشه نفوذ کرده اتم های جیوه تحت اثر قرار می گیرند، که اشعه ی ماورای بنفش منتشر شده سپس به نور مرئی قابل دیدن به وسیله پوشش فسفری تبدیل می شود.
لامپ های القاگر خارجی دارای این مزیت هستند که گرمایش تولید شده بوسیله سیم پیچ القائی در خارج لوله لامپ قرار دارد می تواند براحتی توسط تبدیل یا انتقال از بین رفت.

لامپ القائی داخلی

برای طراحی لامپ های القائی با توان بیشتر می توان از طرح هایی که مستطیلی یا دایره ای باشند استفاده کرد.
در لامپ های القاگر داخلی، دما تولید شده بوسیله سیم پیچ القائی در داخل لامپ منتشر می شود و باید به وسیله ی انتقال در یک حرارت خور در پایه لامپ و بوسیله تشعش از طریق دیوارهای شیشه خنک شود.
لامپ های القاگر داخلی طول عمر کمتری نسبت به لامپ های نوع القاگر خارجی دارند. لامپ های نوع القاگر داخلی بواسطه ی درجه حرارت های کاری بالاتر بیشتر شبیه یک حباب روشنایی معمولی نسبت به لامپ های نوع القاگر خارجی است. پس آن ها ممکن است در بعضی از کاربردها مورد پسند قرار گیرند.
از آنجا که لامپ های القایی الکترود شکننده ندارد، قطعات آسیب پذیر هم ندارد و طول عمر آن به بالاست الکتریکی بستگی دارد، لامپ های القایی یک طول عمر فوق العاده طولانی دارند، آنها ممکن است بطور پیوسته برای ۶۰۰۰۰ ساعت کار کنند.
علاوه بر این برای حفاظت از محیط زیست ۹۹.۶ درصد را می توان بازیافت کرد. مسلماً در آینده نزدیک لامپ های القایی بیشتر و بیشتر در بازار روشنایی مهم خواهند شد.

خرید لامپهایی با استایل vintage


لامپهایی با نسخه ی المثنی از نوع قدیم:درحالیکه بسیاری از افراد از منحصر به فردی تابش کم نور و تاریک خود لذت می برند،سایر افراد به استفاده از لامپهای وینتج اصرار دارند که این به این دلیل است که خریدهای گذشته،نتایج تیره به همراه داشته است.مانند یک کودکی که به صورت اممثنی بازگشته است،محبوبیت فزاینده ی لامپهای ادیسون دوبرابر(two-fold)است.از یک سو،لامپهای ادیسون و مشابه آن یک محیط راحت نوستالژیک پدید می آورد و از سوی دیگر آنها لامپهای خانگی همه روزه ی شما نیستند.نکات مربوط به روشن سازی وینتج اندک هستند ولی اگر شما حقیقتا به دنبال این هستید که محیط خود را با این لامپهای کلاسیک بیارایید،یادآوری این نکات خیلی مهم است.
gas-discharge-lamps
روشنایی:مقایسه ی نور لامپهای نسخه ی المثنی از نوع قدیم با لامپهای استانداردی که روی میز کنار تخت شما هست مانند مقایسه ی نارنگی و پرتغال است،رنگ هر دو نارنجی است ولی طعمشان متفاوت است.ما قبلا در مورد تفاوتها نوشته ایم.در مقاله ی ;آیا لامپهای ادیسون به ادازه ی کافی روشنایی دارند؟توضیح داده می شود که لامپهای سنتی محبوب از لامپهای سیمابی استاندارد امروزه،رنگ و روشنایی کمتری دارند.هرچند یک لامپ نسخه ی المثنی-چه از نوع سیمابی باشد و چه از نوع ال ای دی-ممکن است ادعا کند که این یک وات(wattage)مخصوص است،خروجی تشعشعی(یعنی روشنایی)در اندازه ی محدوده ی کنونی یک لامپ خانگی امروزی نیست.بنابراین،اغلب روشن سازیها در خانه های امروزی یک نور سفید گرم ملایم دارند که دمای رنگ 2700 کلوین دارد.تولید مجدد لامپ وینتج به معنی تقلید از ظاهر نوع قدیمی آن است،دمای 1800 تا 2400 کلوین و دارای یک نور زرد قابل تنظیم که هنوز هم در مکانهای مدرن بعنوان روشن سازی قابل قبول شناخته می شود.به این دلیل،وقتی شما یک لامپ نسخه ی المثنی می بینید فکر می کنید که شبیه به یک شمع است که نور اضافی کمی فراهم می کند ولی بعنوان منبع روشنایی شما در نظر گرفته نمی شود.
ساختمان:استایل موشکی(retro)لامپهای وینتج یک نقطه ی فروش محوری است.علاوه بر رنگ نور شمعی،چرخش جالب توجه و فیلامانهای متقاطع در قسمتهای قدامی لامپ یک دلربایی هنری به لوازم شما می بخشد.بسیاری از باز تولیدشده های قدیمی همچنین با یک رنگ کهربایی ملایم همراه می شود که شعله ی عسلی شناخته شده را بهبود می بخشد و همچنین باعث کنتراست فوق الذکر در رنگ و روشنایی می شود.در نتیجه،نور تیره شکل در وضعیتهای روشن سازی تاریک(ambient)،بهترین گزینه است.این یعنی که شما اگر از این لامپها به عنوان لامپهای دکوری در قسمت هال خانه یا نزدیک میز شام استفتده کنید بسیار از آن لذت خواهید برد ولی اگر بخواهید از آن برای پختن یا مطالعه استفاده کنید خیلی نا امید خواهید شد.روشن سازی تاریک برای ایجاد یک اتمسفر ویژه است که لامپهای ادیسون و مشابه آن برای این موضوع مناسب هستند ولی برای کارهایی مانند انجام تکالیف یا انجام عالی آشپزی به روشن سازی روشنتری نیاز است.
مشخصات:شما می توانید بسیاری از رایجترین و قابل تشخیص ترین اشکال لامپ را در استایل المثنی از نوع قدیمی بیابید.لامپها در شکل و استایل تفاوت زیادی با هم دارند،از سیمابی استاندارد A19 تا شکل ادیسونی مستطیلی،کروی،لامپهای مینیاتوری S11،یا اشکال ملایم فریبنده از رادیو و لامپهای لوله ای.در کنار اشکال راحت متفاوت،فیلامانهای ممتاز نیز در انواع مختلف مارپیچی می آید.برای مثال،روی وبسایت خودمان ما محصولات وینتج را با فیلامانهای مارپیچی مانند حلزونی،سیم چهارلایی حلقه ای،سنجاق سری،الماسی و یک الگوی تقاطعی عالی به نام squirrel cage همراه کرده ایم.اگر شما نور ملایم را شامل کنید-که می تواند تیره باشد،یا تیره ی خفیف،یا اصلا ملایم هم نباشد-در این صورت شما طیف گسترده ای از احتمالات را در اختیار دارید.
چه شما به سمت ال ای دی های کم مصرف بروید و چه نمونه های مشابه سیمابی را امتحان کنید ما پذیرای افکار منجر به سوال شما خواهیم بود(مثلا اینکه کدام نوع از لامپ بیشترین بخار آلودگی(steampunkish)را دارد؟)،کامنتهای بینشی در مورد توزیع روشنایی،یا حتی جوکها مرتبط با روشن سازی در ناحیه ی زیر.شما می توانید اطلاعات بیشتری راجع به لامپهای وینتج و دیگر موضوعات در مورد لامپ را در بلاگ ما یاد بگیرید یا اینکه فیس بوک،توئیتر،گوگل پلاس،لینکد این یا پینترست را بررسی کنید چون ما مطالب جالب و مهارتی در مورد روشن سازی به اشتراک می گذاریم.با تیم شیفته کننده(captivating team)ما در قسمت ارائه ی خدمات مشتری تماس بگیرید،قسمتی که مکررا در پی ارائه ی راهکار و مهارت به پروژه های روشن سازی شماست و همچنین راهکارهای تلقینی برای حوادث ناگوار برقی.

Comments